Professionel og smertefri sterilisation af din hund

Hvis du ikke ønsker, at din hunhund skal have hvalpe, er det værd at overveje, om du skal have den steriliseret. Der er flere fordele, og det, der får flest til at gøre det, er selvfølgelig, at du undgår din tæves blødning og løbetid. På Dyrlægehuset Farum udfører vi professionel sterilisering af alle størrelser hunde, både store som små, og vi har gode faciliteter med maksimal overvågning og topmoderne udstyr, så din hund kan få en så god og smertefri oplevelse som muligt.

Sådan foregår sterilisering af din hund

Når din hund skal steriliseres, kommer du til forundersøgelse om morgenen hos dyrlægen. Sammen med dig bliver din hund undersøgt for at sikre os, at hundens tilstand tillader, at den kan blive lagt i bedøvelse med mindst mulige risici. Dette er en ekstra tryghed for dig og din hund. Herefter får hunden lidt for-bedøvelse og bliver placeret i et stort moderne bur med tæppe, kurv og vandskål, og evt. andet hyggeligt med hjemmefra (f.eks. en bamse eller en af familiens påklædningsgenstande), der gør, at hunden kan slappe af og være i trygge omgivelser, imens bedøvelsen indtræder.

Efterfølgende bliver hunden bedøvet dybere med moderne anæstesimidler og fuld overvågning. Hunden ligger på et blødt lejde, og der tildeles væske og varme til den bedøvede patient for at sikre optimalt blodtryk, hydreringsgrad og for at hjælpe hunden komme ordentligt ovenpå sin bedøvelse. Når hunden ligger godt i bedøvelse, så foretages indgrebet, hvor begge æggestokke og eventuelt livmoder fjernes. Dyrlægehuset Farum benytter sig af optimale smertedækning og bruger forskellige slags smertemedicin for at sikre sig, at din hund ikke mærker noget til indgrebet både i løbet af proceduren, samt bagefter. Når operationen er overstået, vågner hunden op i armene på en sygeplejerske, og om eftermiddagen kan du trygt få din hund med hjem igen, hvor du får det smertestillende med, der er behov for.

På klinikken syer vi altid operationssårene i huden, hvilket betyder, at der ikke er nogle sting, der senere skal fjernes. Det er også en metode, der gør, at din hund bliver mindre generet efterfølgende, og det heler rigtig pænt.

Sterilisering af din hund giver meget få bivirkninger, men der har dog være rapporteret ændringer i pelsen. Derudover er det selvfølgelig helt normalt, at din hund er træt i det første døgn eller to, og den skal så vidt muligt holdes i ro de første 10 dage, så helingen sker optimalt. Det er desuden vigtigt, at din hund ikke slikker i såret, og derfor får I en skærm med hjem, så dette kan undgås.

Fordele ved at få din hund steriliseret er:

• Du slipper for, at din hund er i løbetid og den blødning, eller utilpashed der følger med
  • Du undgår, at din hund får falske drægtigheder
  • Forskning viser, at hvis man steriliserer hunden mellem første og anden løbetid, mindskes risikoen for ondartede brystkirteltumorer
  • Du undgår risikoen for at din hund bliver ramt af livmoderbetændelse, som kan være farlig for hunden. Dette er desværre en tilstand, som rammer mange tæver, når de kommer op i alderen, og neutralisering af hunhunden kan forhindre dette.

Hør mere om sterilisation af hunde hos Dyrlægehuset Farum

Vores klinik er beliggende i Farum i Nordsjælland, men vi hjælper gerne både i og omkring Furesø og Birkerød også. Tøv derfor endelig ikke med at kontakte os, hvis du ønsker at booke en tid eller høre mere om sterilisation af din hund. Du kan ringe til os på tlf.: +45 44 22 22 26 eller sende en mail på info@dyrlaegehusetfarum.dk, hvor vi altid står klar til at vejlede og besvare dine spørgsmål. Alternativt kan du booke en tid gennem vores online booking system her på siden.