Giv din hund en tandrensning

De fleste hunde holder tydeligt af at bide i mange forskellige ting, og netop derfor, er det vigtigt, at du husker at give din hund en tandrensning en gang i mellem. De er nemlig i risikozonen for at få forskellige bakterier i munden og efterfølgende udvikle smertefulde tandsygdomme, som kan skade din hund og dens generelle helbred. En sund mund uden smerter, sikrer således dyrets livskvalitet og bidrager til at man undgår nogle af de mange følgevirkninger en usund mund kan medføre (fx hjerteproblemer).

Hos Dyrlægehuset Farum står vores professionelle og erfarne dyrlæger altid klar til at give din hund en tandrensning, så dit kæledyrs mund kan blive sund og rask, og så risikoen for generende mundsygdomme og andre tandproblemer formindskes.

Tegn på, at din hund har brug for en tandrens

Mange hunde vil i løbet af deres levetid opleve, at de får problemer med tænderne. Det kan fx være tandsten, som er en helt almindelig og ufarlig tandsygdom, men som alligevel kræver, at du bestiller en tid til en tandrensning, så din hund kan komme af med lidelsen igen.

Derudover er der andre symptomer, som også er tegn på, at din hund bør få en tandrens:

• Dårlig ånde
  • Blister
  • Brun eller gullige belægninger eller plamager på tænderne
  • Nedsat appetit
  • Tandkødsbetændelse

Hvis du er i tvivl, anbefaler vi dog altid, at du kontakter os, da bakterierne i munden kan ophobe sig og i værste tilfælde føre til alvorlige tandsygdomme eller forringe din hunds generelle helbredsmæssige tilstand.

Hvordan foregår tandrensning hos os?

Når du har booket din tid til tandrens af din hund, vil du allerede dagen før modtage en SMS hvor der står det aftalte indleveringstidspunkt (mellem 7.40-8-40) og at det er vigtigt at din hund møder fastet. Det vil sige at maden skal fjernes fra klokken 22.00 aftenen før, og at vandet skal fjernes når I står op.

Når I møder på klinikken, bliver din hund vejet og en dyrlæge vil lave en forundersøgelse hvor vi tjekker at din hund er klar til at blive bedøvet. Hvis alt er fint, bliver din hund indlogeret i vores hundehotel sammen med tæppe, og evt. hjembragte tøjdyr eller andet som din hund har kært.

Herefter vil din hund få noget medicin at slappe af på, hvorefter der vil blive ilagt et kateter i forbenet, mens din hund overvåges og får tildelt ilt og varme. Din hund får igennem venekateteret yderligere bedøvelse som den vil falde i søvn på, og den vil derefter blive intuberet og får vedligeholdt sin narkose via vores gasanæstesi, hvilket er det mest skånsomste for din hund. Samtidig vil din hund modtage væskebehandling under hele narkosen for at støtte den bedst muligt.

Nu er din hund klar til en grundig mundhuleundersøgelse hvor hver enkelt tand vurderes og der bliver taget røntgenbilleder af alle tænder. Herefter foretages en tandrensning hvor tandsten fjernes og tænderne poleres. Alle tænder og røntgenbilleder vurderes af en dyrlæge som lægger en plan for om der er tænder der har behov for at komme ud. Er dette tilfældet vil dyrlægen lave et tilbud på dette, da fjernelse af tænder (tandekstration) ikke foretages på samme dag som tandrens. Dette skyldes at vi ønsker en så kort narkose som muligt, da dette reducerer risikoen for komplikationer. Forskning viser således at risikoen er lavere ved flere kortere bedøvelser, en ved én lang bedøvelse. Er der tænder der har behov for at komme ud, vil vi derfor booke en tid til dette en anden dag.

Efter tandrensningen vil dyrlægen ringe til dig hvor du får en status over hvordan din hunds mundhulestatus er. Samtidig ligger din hund til opvågning mens den overvåges og ekstuberes. Når den er tilstrækkelig vågen, vil denne komme ind i hundehotellet igen hvor den bliver puttet med tæpper. Vi sørger selvfølgelig for at fodre og tisse din hund af i løbet af indlæggelsen.

Når du kommer og henter din hund igen, vil du få vist tandkortet som er blevet udfyldt af dyrlægen, og du får desuden også tandjournalen med hjem hvori du kan se røntgenbillederne af tænderne.

Bestil tid til tandrensning i dag

På klinikken Dyrlægehuset Farum kan du få en billig tandrensning til din hund. Vi laver altid en effektiv, men grundig tandbehandling, hvor vi sætter tid af til at nå det, som din hund og dens tænder har brug for. Vores klinik ligger i Farum i Nordsjælland, men vi hjælper meget gerne både i og omkring Furesø og Birkerød, så tøv ikke med at kontakte os, hvis du ønsker at booke en tid eller høre mere om dine muligheder for en tandrens af din hund. Du kan ringe til os på tlf.: +45 44 22 22 26 eller sende en mail på info@dyrlaegehusetfarum.dk, hvor vi står klar til at besvare dine spørgsmål. Alternativt kan du booke en tid gennem vores online booking system her på siden.

Vi tilbyder også tandrensning til katte.