Hvad er BOAS?

BOAS er en forkortelse for Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome, som er en samlet betegnelse for de vejrtrækningsproblemer, der især rammer de såkaldt brachycephale hunderacer, dvs. racer med kort næseparti som f.eks. bulldogs og mops.

Hos hunde, som lider af BOAS, er fri gennemstrømning af luft gennem de øvre luftveje mere eller mindre obstrueret. Det kan give symptomer fra mild snorken til alvorlige vejrtrækningsproblemer og nedsat trivsel hos din hund.

Ring og hør nærmere omkring BOAS-graduering, jeres muligheder og priser på 44222226

Hvad er symptomerne på BOAS?

• Besværet vejrtrækning
  • Snorke- eller hvæselyde, når hunden trækker vejret
  • Forsnævrede næsebor
  • Hyppige opkastninger eller gylpen
  • Søvnproblemer. Nogle kortnæsede hunde vælger næsten altid at sidde op at sove eller sove med hovedet hvilende på noget højt. Vær opmærksom på, at det kan være et symptom på, at hunden har problemer med at få luft nok, når den sover.
  • Varmeintolerance. Hunde har ingen svedkirtler og regulerer i stedet temperaturen ved at ”halse” med åben mund. Hvis de øvre luftveje er snævre eller delvist blokerede, bliver temperaturreguleringen vanskelig og i værste fald kan hunden kollapse.
  • Nedsat lyst til bevægelse/motion eller leg med andre hunde.

Hvordan foregår graduering af BOAS hos vores certificerede Dyrlæge Sasja?

Formålet med gradueringen er at vurdere hundens vejrtrækningsfunktion, og det sker ved at undersøge den før og efter en såkaldt belastningstest. Sasja starter med at observere hunden i hvile for at høre, om der er snorke- eller hvæselyde, eller om hunden har besvær med vejrtrækningen. Dyrlægen lytter også på hunden med et stetoskop og vurderer næseborenes udformning. Herefter skal hunden gennemføre en belastningstest, som består af 3 minutters bevægelse i rask gang – det svarer til en hastighed på 6-8 km/t. Som regel er det ejeren, der går med hunden i line efter dyrlægens anvisning, men belastningstesten kan også udføres af en anden, hvis det er nødvendigt. Efter belastningstesten vurderer dyrlægen hunden igen og tildeler hunden en BOAS-status på en skala fra 0 til III.

Klassificering af BOAS

Det engelske system til graduering af BOAS har fire grader:

Grad 0: Hunden er klinisk upåvirket og udviser ingen symptomer fra luftvejene

Grad I: Hunden er klinisk upåvirket men har milde BOAS-symptomer fra luftvejene, der dog ikke påvirker hundens aktiviteter

Grad II: Her er hunden klinisk påvirket og har moderate symptomer fra luftvejene, som bør undersøges nærmere. Hunden kan have brug for f.eks. et vægttab eller behandling af dyrlæge

Grad III: Hunden er klinisk påvirket og har alvorlige symptomer på BOAS fra luftvejene. Den bør undersøges grundigt med henblik på at iværksætte en passende behandling – evt. operation

(kilde Dansk Kennel Klub - læs mere her: )